Перейти до головного змісту

Як норвезька риба вплинула на японську кухню?

Як норвезька риба вплинула на японську кухню?

Японська кухня вже багато років утримується на першому місці як найпопулярніша у світі. Її полюбляють за легкість та незвичайні смакові поєднання.

Однак, приміром, улюбленого багатьма ролу «Каліфорнія» зі смачною і корисною сьомгою сьогодні могло б і не бути, адже аж до 70-х років Японія не імпортувала жодного виду риби. Сьомга ж як інгредієнт для суші практично не використовувалася у місцевій кухні. Проте ситуація змінилася у 1980 році після візиту норвезької делегації і підписання угоди про експорт норвезької риби в Японію.

У плані розвитку рибної індустрії Японію можна було назвати цілком самодостатньою країною. Ще 40 років тому країна щорічно видобувала в середньому 7 млн тонн морепродуктів, а на душу населення припадало близько 60 кг на рік (при середньостатистичному рівні у світі — 15 кг). У середині 90-х ситуація в країні радикально змінилася. У рибній індустрії стався сильний спад, і вона вже не могла задовольнити величезний попит на внутрішньому ринку. З’явилася потреба в імпорті.

Проект «Японія»

Тор Лістау, член Норвезького морехідного і рибного комітетів, вперше надихнувся ідеєю експортувати норвезьку рибу в Японію після ділового візиту з торговою делегацією у 1974 році, головною метою якого було зміцнення дружніх взаємин між двома країнами. Повернувшись додому, він вирішив запустити проект «Японія», який був спрямований на популяризацію норвезької риби. У той час обсяг експорту морепродуктів у Країну Сонячного сходу в сумі становив близько 500 млн норвезьких крон, тим самим представляючи 1 % від загального імпорту до Японії та 7 % від загального норвезького експорту. До 1991-го обсяги експорту в азіатську країну виросли до 1,8 млрд норвезьких крон. Проект «Японія» вплинув і на кулінарні звички японців, які до цього не вживали сиру сьомгу, вважаючи за краще в приготуванні суші і сашимі тунця і морського ляща і використовуючи сьомгу вкрай рідко — лише для гриля та «кірімі».

Найкращий експортний успіх за останні 20 років

Підштовхнути японців покласти шматочок сирої сьомги на рис виявилося найкращим експортним успіхом за останні 20 років. Це, цілком можливо, виявилося навіть краще, ніж винайдений в Норвегії ніж для нарізки сиру. Уряд і рибна промисловість Норвегії загалом витратили багато часу, ресурсів і коштів на реалізацію проекту «Японія». Ресурси були розподілені і спрямовані на кампанії торгових імпортерів, дистриб’юторів, мережі супермаркетів, магазинів і ресторанів. Тоді норвезькі експортери були майже послами сьомги в Японії.

Трохи цифр

У підсумку, за період з 1960 по 1995 роки норвезький експорт риби до Японії збільшився на 250 %. Продажі сьомги піднялися з двох тонн у 1980 до 28 000 тонн у 1995 році. Такий успіх почасти залежав і від економічних чинників. Населення Японії збільшилося з 93 до 122 млн осіб у період з 1960 по 1995 роки, можливість придбання морепродуктів подвоїлася, а їх споживання збільшилося з 5 до 9 млн тонн. У той самий час японська риболовецька індустрія падала, а ціни на морепродукти зростали.

Проект «Японія» не лише представив атлантичного лосося як ідеальний інгредієнт для сирого вживання в Японії, він також зробив істотний вплив на раціон харчування японців та їхню кухню, значно її урізноманітнивши.